گیر بکس پایه دار (شافت مستقیم) محدوده دو خروجی که از چرخ دنده ها به صورت ساده (سوزنی) و برخی به صورت هلیکال (مارپیچ) می باشد.
گیربکس پایه دار
گیربکس پایه دار یک نوع گیربکس است که در بسیاری از خودروهای سنگین و نیرومند استفاده میشود. این گیربکس عموماً در وسایل نقلیه صنعتی مانند کامیونها، اتوبوسها و تریلرها استفاده میشود.
مزیت اصلی گیربکس پایه دار، قابلیت انتقال نیروی بسیار زیاد به چرخها است. این گیربکس دارای سیستم پیچ و مهرهای بوده و به وسیلهٔ آن میتوان تورک بالایی را به چرخها انتقال داد. این ویژگی باعث میشود که خودروهای سنگین و باربر با استفاده از گیربکس پایه دار، قادر به حرکت در شرایط سختی مانند صعود تپه و حمل بار سنگین باشند.
گیربکس پایه دار معمولاً یک گیربکس دستی است و شامل چندین دنده است. راننده با تغییر دندهها، نسبتهای دنده را تنظیم میکند تا بهینهسازی نیروی انتقالی و سرعت خودرو را بر اساس شرایط رانندگی مشخص کند.
به طور کلی، گیربکس پایه دار به دلیل توانایی انتقال نیروی بالا و عملکرد قوی، برای خودروهای سنگین و نیرومند مناسب است.
گیربکس پایه دار(شافت مستقیم) چیست؟
این گیربکس به دلیل نوع طراحی در چرخ دنده به این نام شناخته می شود. طراحی چرخ دنده به این صورت است که میزان تحمل تنش و فشار بالایی نسبت به چرخ دنده های معمولی دارد. موتور گیربکس شافت مستقیم دارای مزایای بسیار زیادی هستند که می توان به سایز کوچک، راندمان بالا، قابلیت نصب ساده و بهره برداری آسان آن ها اشاره کرد.
گیربکس پایه دار (شافت مستقیم) یک نوع گیربکس است که شکل و ساختار خاصی دارد. در این نوع گیربکس، محور خروجی گیربکس (شکسته) به صورت مستقیم با محور ورودی گیربکس (شافت ورودی) ارتباط برقرار میکند، به این معنی که همانطور که شافت ورودی چرخش میکند، شافت خروجی نیز به همان نسبت چرخش میکند.
گیربکس پایه دار به دلیل ساختار ساده و عدم وجود اجزای میانی مانند دندهها و محورهای جانبی، از مزایایی مانند کمترین اتلاف قدرت، نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری و انتقال قدرت مستقیم بین موتور و سیستم خروجی برخوردار است.
به همین دلیل، گیربکس پایه دار برای برخی استفادهها مانند موتورهای الکتریکی کوچک، دستگاههای خانگی و برخی نوع ماشینآلات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.
به طور کلی، گیربکس پایه دار (شافت مستقیم) از یک محور ورودی، یک محور خروجی و برخی از قطعات کمکی مانند بلبرینگها و غیره تشکیل شده است. توجه داشته باشید که در موارد خاصی، ممکن است نیاز به اجزای اضافی مانند کلاچ و ترمز برای کنترل جریان قدرت وجود داشته باشد.
چرخ دنده گیربکس های پایه دار
چرخ دنده گیربکسهای پایه دار، نوعی از گیربکسهای دستی هستند که در آنها دندهها به صورت یک چرخ دنده به یک محور متصل هستند. این چرخ دنده عمدتاً با یک دسته دنده کنترل میشود
ساختار چرخ دنده: چرخ دنده به صورت یک دیسک دارای دندانههایی با تعداد و اندازههای مختلف ساخته میشود. این دندانهها بر روی دیسک قرار دارند و به صورت ترتیبی به یکدیگر متصل میشوند. هر دنده معمولاً با یک دنده دیگر به نسبت دورانی خاص متصل میشود.
نسبتهای دورانی: هر دنده باعث تغییر نسبت دورانی میان موتور و چرخها میشود. دندههای بزرگتر میتوانند به موتور کمک کنند تا در سرعتهای پایین قدرت بیشتری تولید کند، در حالی که دندههای کوچکتر میتوانند به خودرو در سرعتهای بالاتر کمک کنند.
پتانسیل کنترل کاربر: در گیربکسهای پایه دار، کنترل دندهها توسط راننده انجام میشود. این به راننده امکان میدهد تا دسترسی دقیقتری به نسبتهای دورانی داشته باشد و میزان تاثیر بر روی کارکرد موتور و سرعت خودرو را کنترل کند.
روش عملکرد: با تغییر دندهها، دندانهها با یکدیگر تراز میشوند و نسبت دورانی تغییر میکند. مثلاً اگر از دنده “اول” به دنده “دوم” تغییر دهید، دنده دوم به طور مستقیم با دنده اول تراز میشود و نسبت دورانی از موتور به چرخها تغییر میکند.
نوع و تعداد دندهها: گیربکسهای پایه دار ممکن است به تعداد دندههای مختلفی برای مختلف نواحی سرعتی تجهیز شده باشند. این تعداد معمولاً با توجه به نوع خودرو و نیازهای رانندگی مشخص میشود.
گیربکسهای پایه دار برای رانندگی معمولی و کنترل دقیقتر سرعت و توان موتور مناسب هستند. این نوع گیربکسها باعث افزایش تعامل بین راننده و خودرو میشوند و تجربه رانندگی بیشتری را ارائه میدهند
مشخصات فنی گیربکس پایه دار( شافت مستقیم )
چرخدنده یک قطعه دوار دندانه دار است که در تماس با یک قطعه مشابه دیگر قرار می گیرد. چرخدنده ها یکی از مهمترین اجزای هر دستگاه می باشند. به دو یا چند چرخدنده که در کنار یکدیگر و در ارتباط باهم قرار داشته باشند، گیربکس می گویند.
گیربکس ها از طریق کاهش دور در چرخدنده ها می توانند گشتاور خروجی را افزایش دهند و جهت چرخش شفت خروجی را تعیین نمایند. انتقال نیرو در این نوع گیربکس ها با توجه به ساختار چرخ دنده های آنها (هلیکال) با حرکت یک نقطه در امتداد سطح دنده انجام می شود.
گیربکس هلیکال یکی از قدیمی ترین و ابتدایی ترین گیربکس های صنعتی هستند که در مدل تک استیج و مدل 2 و 3 استیج محدوده گشتاوری بین 50 تا 20000 نیوتن متر را پوشش می دهند.
این نوع گیربکس ها از نظر تنوع نسبت تبدیل از 1:30 تا 1:289.74، در گیربکس های مرکب یا ترکیبی نسبت تبدیل تا 1:2700 تقسیم بندی می شود. دسترسی به این میزان گشتاور و نسبت تبدیل بسیار بالا در بازار خیلی مشکل می باشد و تنها گیربکس های خاصی هستند که این ویژگی ها را دارند.
مشخصات فنی گیربکس پایه دار (شافت مستقیم) ممکن است بسته به نوع و کاربردهای مختلف آن متفاوت باشد.
اما در کل، برخی از مشخصات معمولی که ممکن است در نظر گرفته شوند عبارتند از:
نسبت انتقال: گیربکس پایه دار ممکن است نسبت انتقال ثابتی داشته باشد که نسبت 1:1 باشد، به این معنی که چرخش ورودی به طور مستقیم به چرخش خروجی منتقل میشود. در برخی موارد، نسبت انتقال دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد.
ظرفیت تحمل قدرت: این مشخصه به ظرفیت گیربکس برای تحمل و انتقال قدرت و گشتاور ورودی مربوط میشود. این ظرفیت ممکن است بر حسب وات (Watt) یا نیوتن-متر (Nm) اندازهگیری شود.
سرعت ورودی: گیربکس پایه دار ممکن است برای پذیرش ورودی از منابع مختلف طراحی شده باشد، مثلاً برای موتورهای الکتریکی با سرعت مشخص یا برای دیگر سیستمهای مکانیکی با سرعت مشخص.
ابعاد: ابعاد فیزیکی گیربکس، از جمله طول، عرض و ارتفاع، میتواند متناسب با نوع و کاربردهای مختلف طراحی شود. این ابعاد بسته به اندازه و سایز سیستم کاربردی ممکن است متغیر باشد.
وزن: وزن گیربکس نیز ممکن است بسته به ابعاد و جنس استفاده شده در ساخت متفاوت باشد.
در هر صورت، برای دانستن دقیق تر در مورد مشخصات فنی گیربکس پایه دار (شافت مستقیم)، بهتر است به منابع معتبری نظیر سازندگان گیربکس یا دفتر فنی مراجعه کنید، زیرا مشخصات دقیق هر گیربکس ممکن است با توجه به تولید کننده و مدل خاص متفاوت باشد.
انوع گیربکس شافت مستقیم (پایه دار)
گیربکس شافت مستقیم یا “گیربکس دایرکت” یک نوع گیربکس است که در برخی خودروها استفاده میشود. در این نوع گیربکس، نیرو به صورت مستقیم از موتور به شافت خروجی منتقل میشود، بدون نیاز به هرگونه سیستم دندهباز کننده یا تغییر سرعت.
مزیت اصلی گیربکس شافت مستقیم، سادگی و کمبود قطعات متحرک است. با این حال، این نوع گیربکس معمولاً در خودروهای با سرعت بالا و کارایی بالا مانند اتومبیلهای مسابقه و خودروهای عملیاتی استفاده میشود. زیرا با حذف سیستم دندهباز کننده، تاخیر در انتقال نیرو بهینه میشود و نتیجه آن، افزایش سرعت و کارایی خودرو است.
به عنوان مثال، در برخی اتومبیلهای مسابقه، گیربکس شافت مستقیم استفاده میشود تا در سرعت بالا و در شرایط مسابقه، تاخیر در انتقال نیرو حداقل شود و خودرو بتواند با کارایی بیشتر حرکت کند.
بنابراین، گیربکس شافت مستقیم یک گزینه مناسب برای خودروهایی است که به سرعت بالا و کارایی بیشتر نیاز دارند و عموماً در حوزه خودروهای ورزشی و مسابقهای استفاده میشود.
انواع چرخ دنده گیربکس شافت مستقیم(پایه دار)
چرخ دنده هرینگ بون
چرخ دنده هرینگ بون یکی از انواع چرخ دنده هایی است که قابلیت استفاده در گیربکس های مارپیچ را دارد. این مدل از گیربکس ها دارای دندانه های زاویه دار هستند که دو ردیف از آن ها بدون فاصله در کنار یکدیگر قرار می گیرند. چرخ دنده های هرینگ بون معمولاً در سایز کوچک ساخته می شوند و برای ارتعاشات سنگین مناسب می باشند. با توجه به سختی طراحی و ساخت این مدل از چرخ دنده ها، هزینه های طراحی و ساخت در آن ها بالا است.
چرخ دنده یک ردیفه
چرخ دنده یک ردیفه نیز همانند چرخ دنده هرینگ بون دارای دندانه های زاویه دار می باشد که البته تنها یک ردیف از آن بر روی چرخ قرار دارد. چرخ دنده مارپیچ یک ردیفه دارای یک ردیف دندانه زاویه دار می باشند که در جهت دست مخالف در حال چرخش هستند. با توجه به خصوصیات این مدل چرخ دنده ها دارای توانایی تحمل بار بالایی می باشند.
چرخ دنده دو ردیفه
چرخ دنده دو ردیفه نیز دارای ساختار مشابهی نسبت به چرخ دنده یک ردیفه می باشد با این تفاوت که این چرخ دنده دارای دو ردیف دندانه است. تفاوت چرخ دنده دو ردیف نسبت به چرخ دنده هرینگ بون وجود گپ بین دو ردیف دندانه است. جهت زاویه دندانه های این دو ردیف مخالف یکدیگر است. استفاده از چرخ دنده های مارپیچ دو ردیفه موجب حذف بارهای رانشی شده و سطح مقطع بین دندانه ها را افزایش داده و موجب عملکرد نرم تر و روان تر می شود.
گیربکس هلیکال پایه دار
گیربکس هلیکال پایه دار یک نوع از گیربکسهای صنعتی است که از هلیکال یا دنده هلیکالی استفاده میکند.
این گیربکسها دارای دندههایی هستند که به شکل مارپیچی یا هلیکالی طراحی شدهاند، که به وسیلهٔ دندههای صفحهای با فرم مناسبی برای انتقال قدرت و چرخش استفاده میشوند.
یکی از مزایای گیربکس هلیکال پایه دار، کاهش سطح نویز و لرزش در هنگام عملکرد آن است.
این نوع گیربکسها به دلیل طراحی هلیکالی دندهها، انتقال نیرو و جابجایی صافتری را انجام میدهند که باعث کاهش نویز و لرزش میشود.
همچنین، این نوع گیربکسها قادرند بارهای بزرگی را انتقال دهند و در برخی از موارد مانند ماشینآلات صنعتی یا دستگاههایی که نیاز به انتقال دقیق و قدرتمند دارند، مورد استفاده قرار میگیرند
خرید گیربکس پایه دار
برای خرید گیربکس پایه دار، مراحل زیر را میتوانید دنبال کنید
- تعیین نیازها و مشخص کردن مشخصات مورد نیاز
نوع کاربری: بررسی نوع کاری که برای آن گیربکس نیاز دارید، مثلاً صنعتی یا کاربرد خانگی.
ظرفیت بار: تعیین وزن و باری که گیربکس باید تحمل کند.
نوع دنده: مثلاً آیا به دنده هلیکالی نیاز دارید یا نه.
- تحقیق و مقایسه
بررسی مارکها و شرکتهای معتبری که گیربکسهای پایه دار تولید میکنند.
مقایسه و بررسی ویژگیها، قیمت، نظرات کاربران و بازخوردها.
- مشاوره با فروشنده یا متخصص
با متخصصین یا فروشندگان پارس تکنیک موتور مرتبط در این زمینه صحبت کنید تا نیازهای خود را مطرح کرده و راهنمایی بیشتری درباره انتخاب مناسب دریافت کنید.
- خرید
پس از انجام تحقیقات و مشاوره با توجه به بررسیها، میتوانید گیربکس پایه دار مناسب را از فروشگاه معتبر یا اینترنتی پارس تکنیک موتور خریداری کنید.
- توجه به گارانتی و خدمات پس از فروش
اطمینان حاصل کنید که گیربکسی که خریداری میکنید دارای گارانتی مناسب و خدمات پس از فروش قابل قبولی است.
مزایای گیربکس شافت مستقیم(پایه دار)
- کارکرد آرام و با نویز کم
- بازده بالا
- توانایی کار در سرعت های بالا بدون لرزش
- توانایی انتقال گشتاور و توان بالا
- تعمیر و نگهداری راحت و آسان
- توانایی کار در نسبت های تبدیل بالا
- فضای کافی جهت روغن کاری مناسب چرخدنده ها و عمر بالا
قیمت گیربکس پایه دار
گیربکسهای پایه دار این برندها را میتوانید با قیمت نمایندگی و خدمات پس از فروش از شرکت پارس تکنیک موتور خریداری نمایید.
به دلیل نوسانات بازار نمیتوان قیمت مقطوع اعلام کرد بنابراین قبل از سفارش استعلام قیمت بگیرید.
گیربکس شافت مستقیم پایه دار در هفت مدل و اندازه شافت مختلف وجود دارد
- ZG1-28
- ZG1-32
- ZG1-48
- ZG1-60
- ZG1-75
- ZG1-75
- ZG1-90
- ZG1-100
برای سفارش و خرید با کارشناسان شرکت پارس تکنیک تماس بگیرید و محصول مورد نیاز خود را سفارش دهید.
گیربکس پایه دار دنده گیر
در گیربکس پایه دار، پایه دار دندهگیر نقش مهمی دارد. این مفهوم معمولاً به دندههایی اطلاق میشود که به صورت مستقیم بر روی پایه گیربکس نصب شدهاند، به عبارت دیگر بدون نیاز به شافت یا اتصالات پیچیده.
این نوع دندهگیرها معمولاً در موتورهایی که قدرت و گشتاور زیادی تولید میکنند، استفاده میشوند.
زیرا این نوع دندهگیرها به عنوان جزء جداگانهای از موتور و گیربکس نصب میشوند و نیازی به اتصالات پیچیده و شافت بلند ندارند که میتواند موجب افزایش وزن و پیچیدگی سیستم شود.
به طور کلی، این نوع دندهگیرها عموماً در موتورهای اتومبیلها، ماشینآلات صنعتی و دیگر بخشهایی که نیاز به انتقال قدرت با گشتاور بالا دارند، مورد استفاده قرار میگیرند.
گیربکس پایه دار خودرویی
گیربکس پایه دار خودرویی یک قسمت اساسی و حیاتی در سیستم انتقال قدرت خودرو است که به طور عمومی شامل سیستم دندهها، میانبرها، و کامپوننتهای مکانیکی دیگر است که نیرو و گشتاور موتور را به چرخها منتقل میکند.
این گیربکسها در خودروهای مختلف برای تنظیم سرعت و تولید گشتاور در طی سفرهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.
سیستم گیربکس پایه دار در خودروها یکی از انواع متداول گیربکسهای استفاده شده در اتومبیلها است.
این گیربکسها عموماً به صورت عمودی نصب میشوند و محور خروجی آنها عمودی است.
سیستم گیربکس پایه دار میتواند به صورت دستی یا خودکار باشد و وظیفه اصلی آن تنظیم سرعت و تغییر نسبت دندهها برای تطبیق با شرایط مختلف رانندگی است.
در خودروهایی که از سیستم گیربکس پایه دار استفاده میکنند، عموماً دندهها به شکل عمودی نصب شده و محورهای گرداننده (دندهها) در یک صفحه افقی واقع شدهاند.
طراحی این گیربکسها به گونهای است که بتوانند نیرو و گشتاور موتور را به چرخها منتقل کرده و همچنین تنظیم سرعت خودرو را ممکن سازند.
سیستم گیربکس پایه دار در خودروها عموماً شامل مجموعهای از دندهها، کلاچها، میانبرها، و سایر قطعات مکانیکی است که با همکاری هم، نیرو و گشتاور موتور را به چرخها منتقل میکنند.
این سیستمها اغلب با استفاده از کنترلهای مختلفی مانند دسته گیربکس یا کنترلهای اتوماتیک توسط راننده کنترل میشوند.
گیربکس پایه دار عمودی
گیربکس عمودی یک نوع گیربکس است که محور خروجی آن عمودی به محور ورودی آن است. این نوع گیربکسها معمولاً برای انتقال نیرو و گشتاور از یک محور به محور دیگر، زاویای 90 درجه را ایجاد میکنند، به این ترتیب که محور ورودی و محور خروجی به یکدیگر عمودی هستند.
گیربکسهای عمودی در انواع مختلف خودروها، ماشینآلات صنعتی، کشاورزی و غیره استفاده میشوند.
این نوع گیربکسها برای تنظیم سرعت، تغییر نسبت دندهها و انتقال نیرو و گشتاور از یک بخش مکانیکی به بخش دیگر کاربرد دارند.
این سیستمها معمولاً دارای سیستم دندهها، میانبرها و سایر قطعات مکانیکی هستند که باعث انتقال نیرو و گشتاور میان دو محور عمودی میشوند.
طراحی این سیستمها باید به گونهای باشد که نیروهای وارد شده را با دقت و کارآمدی انتقال دهند.
سیستم گیربکس عمودی در بسیاری از صنایع استفاده میشود، از جمله در ماشینآلات صنعتی، سیستمهای نقلیه، توربینهای بادی، پمپها و موارد دیگر. استفاده از این سیستمها بسته به نیازهای مختلف صنایع متفاوت است.
سوالات متداول
چه چیزهایی برای انتخاب گیربکس پایه دار باید در نظر گرفت؟
مواردی مانند نوع کاربرد (مثلاً خودرو یا ماشین آلات صنعتی)، نیاز به سرعت، قدرت نیرو، فضای موجود برای نصب و سایر نیازهای خاص میتوانند در انتخاب گیربکس پایه دار تأثیرگذار باشند.
چگونه گیربکس پایه دار کار میکند؟
گیربکس پایه دار با استفاده از دندهها و مکانیزمهای داخلی مختلف، نیرو و سرعت را از موتور به قسمتهای دیگر دستگاه یا وسیله نقلیه منتقل میکند.
این گیربکس برای کاربردهای چه نوعی مناسب است؟
گیربکس پایه دار مناسب برای ماشینآلات صنعتی، خودروها، دستگاههای پرکاربرد و یا وسایل نقلیهای است که نیاز به انتقال نیرو و سرعت دارند.
چگونه میتوانم گیربکس مناسب را برای نیازهایم انتخاب کنم؟
برای انتخاب گیربکس، نیازمند به مشاوره با تخصص و شناخت نیازهای دستگاه یا وسیله خود هستید. مواردی که در نظر باید گرفته شود شامل نوع کاربرد، سرعت مورد نیاز، نیاز به تغییر سرعت، و قدرت نیرو است .
آیا نگهداری گیربکس پایه دار پیچیده است؟
نگهداری گیربکس پایه دار معمولاً نیاز به تعویض روغن دارد که در فواصل زمانی معینی صورت میگیرد. که بسته به مدل و ساختار گیربکس پایه دار می باشد.
آیا گیربکس پایه دار دارای ضمانت یا گارانتی است؟
بله، بیشتر تولیدکنندگان گیربکسهای پایه دار گارانتی برای محصولات خود ارائه میدهند. این گارانتی معمولاً شامل یک دوره زمانی خاص و یا خدمات پس از فروش برای مشکلات فنی ممکن است در طول این دوره رخ دهد، میشود.
آیا نصب این گیربکس پایه دار نیاز به مهارت خاصی دارد؟
نصب گیربکس پایه دار به دقت و شناخت صحیح از دستگاه یا وسیلهای که باید نصب شود، نیاز دارد. برخی از موارد ممکن است نیاز به دانش فنی یا تخصصی داشته باشند.